ויטמין D

הסתכלות על ויטמין D בפרספקטיבה רחבה

רמת ויטמין D בנסיוב לאחר דלקת אינה סמן ביולוגי משמעותי, והירידה בריכוז עשויה להיות תוצאה ולא סיבה למצב זה

28.01.2013, 14:49

מאמר של הארווי וקופר שנקרא Vitamine D: Some Perspective please,י(BMJ 2012;345:e4695), הוביל לכמה תגובות מעניינות שהופיעו באותו כתב עת (BMJ 2012;345:21).

גאמה וחב’ טענו במאמרם כי ריכוזים נמוכים של ויטמין D בנסיוב עשויים להיות תוצאה של מצבי דלקת ולא גורם לכך. הם דיווחו על מחקרם שבו נבדקו אנשים לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך, וקבעו את ריכוזי CRP וויטמין D בנסיוב. ריכוז CRP לאחר הניתוח עלה וריכוז ויטמין D ירד. אמנם תוצאות עבודות אחרות תומכות בממצאים אלה, אך בעבודות נוספות לא נמצא כל הבדל בריכוז הוויטמין לאחר דלקת.

נטילת ויטמין D (אילוסטרציה)

נטילת ויטמין D (אילוסטרציה)

החוקרים מדגישים כי רמת ויטמין D בנסיוב לאחר דלקת אינה סמן ביולוגי משמעותי, וכי הירידה בריכוז עשויה להיות תוצאה ולא סיבה למצב זה. מנקס וחב’ הדגישו את הקשר בין צריכת ויטמין D בילדות למניעת סכיזופרניה בבגרות, בעיקר בקרב השבטים המאורים בניו זילנד. החוקרים הוסיפו כי חוסר בוויטמין D מחמיר מצבים מטבוליים ומגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם - נתון המדגיש את הקשר בין בריאות גופנית לנפשית.

ראים וחב’ הזכירו כי במדינות צפוניות שבהן החשיפה לשמש נדירה, דוגמת סקוטלנד, שליש מהאוכלוסייה הבוגרת לוקה בחוסר ויטמין D (ריכוז בנסיוב מתחת ל־25 ננומול’/ל’), עם תסמינים של חסר בוויטמין זה. הם הדגישו במאמרם כי חשוב לבדוק משתנה זה ולרשום תוסף ויטמין D במקרה של תסמיני חסר.

ערך: איתן ישראלי, עיתון הרפואה

נושאים קשורים:  ויטמין D,  מחקרים
תגובות