חדשות

הפרופסורים יהודה שינפלד ושמעון גליק - חתני "אות מפעל חיים"

האות יחולק מטעם האיגוד לרפואה פנימית. יו"ר האיגוד , ד"ר דרור דיקר, ל"דוקטורס אונלי": "האות מבטא את תרומתם הגדולה לעשייה, למחקר ולחינוך רופאים"

פרופ' יהודה שינפלד

האיגוד לרפואה פנימית יעניק ב-5 בדצמבר אות מפעל חיים לשניים מחבריו הוותיקים – פרופסור יהודה שינפלד ופרופסור שמעון גליק. זו הפעם הראשונה שהאיגוד מעניק את אות הכבוד הזה.

יושב ראש האיגוד לרפואה פנימית, ד"ר דרור דיקר, אמר ל"דוקטורס אונלי" כי ההחלטה להעניק את האות הנכבד משתלבת במהלכים השונים שנוקט האיגוד לשינוי ולקידום הרפואה הפנימית בארץ. "חשבנו שיהיה זה נכון וראוי להעניק אות מפעל חיים לאנשים שתרומתם לעשייה, למחקר ולחינוך הרופאים בשטחי הרפואה הפנימית היא גדולה ומכריעה. אנחנו מאמינים כי בשאיפתנו ובחתירתנו קדימה אל עתיד נכון וטוב יותר של מקצוע הרפואה הפנימית עלינו גם להכיר ולהוקיר את אלו שהניחו את אבני הדרך לרפואה הפנימית בישראל, לימדו וסימנו את הכיוון".

ועדה של שלושה מחברי האיגוד בחרה בפרופסור גליק ובפרופסור שינפלד כחתני האות לשנת 2012.
"אנו רואים במפעל זה הישג חשוב מעין כמוהו, ומקווים להמשיך במסורת שהחלה השנה גם בשנים הבאות, וזאת מתוך אותה שאיפה להכרת תודה לכל אלו שתרומתם ביססה וקידמה את הרפואה הפנימית בישראל".

פרופסור שינפלד היה במשך 27 שנה מנהל מחלקה פנימית, יותר מכל רופא אחר בארץ. חמש שנים ניהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי סורוקה בבאר-שבע ו-22 שנה בשיבא בתל-השומר. ב-2011 הקים את המרכז למחלות אוטו-אימוניות בתל השומר, אותו הוא מנהל כיום. המכון משמש גם כמרכז מצוינות של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב.

יותר מ-25 מתלמידיו של פרופ' שינפלד הם כיום פרופסורים ומנהלי מחלקות או יחידות במוסדות הרפואה השונים בישראל. עיסוקו, גם בתחום המחקר (הקמת מרכז מחקר ומעבדה) "ייצר" יותר מ-1,700 מאמרים בעיתונים הרפואיים-מדעיים הנכבדים ביותר. הוא כתב וערך למעלה מ-60 ספרי לימוד, וערך את האינציקלופדיה הישראלית לרפואה הכוללת 5,000 ערכים ב-10 כרכים ובהשתתפות 1,200 רופאים. כמה מהתיאוריות המדעיות-רפואיות בעיקר בתחום התמחותו – המחלות האוטואימוניות - מיוחסות לו. הוא ייסד שלושה עיתונים בין-לאומיים, שבהם בעלי ערך מדעי (אימפקט פקטור, IF) גבוה. פרופסור שינפלד הוא גם עורך "הרפואה", כתב העת של הר"י. הוא אף רשם מספר לא מבוטל של פטנטים וזכה בפרסים בין-לאומיים על הישגים מדעיים.

גם עמיתו לפרס מפעל חיים, פרופסור (אמריטוס) שמעון גליק, ניהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי סורוקה בבאר-שבע, עד לפרישתו. ביוני הקרוב יחגוג 80. הוא יליד ארה"ב, למד רפואה במרכז הרפואי "דאונסטייט מדיקל סנטר" בניו-יורק, היה בעבר דיקן בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון וגם נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות.

פרופ' שמעון גליק

טרם עלה לישראל, ב-1974, התמחה ברפואה פנימית, בין השאר במרכז הרפואי של אוניברסיטת ייל ובבית החולים "מאונט סיני", והיה חבר בצוות המחקר במעבדתם של הרופאים רוזלין זוסמן (כלת פרס נובל 1977) וסולומון ברסון בבית החולים לחיילים משוחררים בברונקס, ניו-יורק. הוא התמחה במחקרי אנדוקרינולוגיה, ניהל את השירותים הרפואיים בבית החולים קוני איילנד בברוקלין, חזר ללמד רפואה במרכז הרפואי דאון-סטייט, שימש כנשיא אגודת המדענים היהודים האורתודוקסים בארצות הברית ועם עלייתו לישראל הצטרף לסגל ההוראה באוניברסיטת בן-גוריון.

במסגרת תפקידו כדיקן גם התווה את הדרך המקובלת לקבלת סטודנטים ללימודי רפואה – לא רק על סמך ההישגים האקדמיים, אלא גם על פי מבחן אישיות המועמד, מתוך התפיסה וההבנה שעל הרופא להיות אדם ערכי. הוא הראשון שהנהיג בישראל את שיעורי התקשורת בין רופא לחולה בלימודי רפואה החל משנת הלימודים הראשונה. הוא היה עורך ראשי של כתב העת "אתיקה רפואית יהודית" ופרסם מאמרים רבים בנושאי אתיקה רפואית, על הרפואה כמקצוע ועל חינוך רפואי.

לתכנית כנס האיגוד לרפואה פנימית

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "סורוקה",  פרופסור יהודה שיינפלד,  פרופסור שמעון גליק,  אות מפעל חיים,  היחידה למחלות אוטואימוניות,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
אירית שן
28.11.2012, 15:50

החלטה טובה ובזכות ! כל הכבוד פרופ' יהודה שינפלד.

פרופ' צבי זמישלני
29.11.2012, 16:38

בחירה ראויה מאין כמוה. ישר כוח לפרופ' שינפלד ופרופ' גליק!