אספרסו

לצריכת קפה השפעה מיטיבה על פיברוזיס של הכבד

נמצא כי עבור מטופלים אירופאים הסובלים מהשמנה חולנית, צריכת קפה פילטר היא גורם מגן מפני פיברוזיס של הכבד

13.11.2012, 17:44

מחלת הכבד השומני (NAFLD) קשורה בנזק לכבד (החל מ-NASH – non-alcoholic steatohepatitis ועד לשחמת הכבד), ומופיעה בשכיחות מוגברת בקרב הסובלים מהשמנה (15%–20% בקרב הסובלים מהשמנה חולנית – morbid obesity). נמצא כי לצריכת קפה השפעה מגוננת על הכבד. בכמה מחקרים רמת הנזק שנגרם לכבד עקב צהבת נגיפית או צריכת אלכוהול גבוהה הייתה נמוכה יותר בקרב מטופלים ששתו קפה בהשוואה לכאלו שלא שתו קפה. החומר הגורם להשפעה זו אינו ידוע, שכן קפה מכיל מעל 100 חומרים שונים מלבד קפאין, ותכולתם תלויה בפולי הקפה ובצורת ההכנה שלהם. לאספרסו למשל, הרכב שונה מזה של קפה פילטר (שאליו מתייחסים המחברים הצרפתים כקפה "רגיל").

פה (אילוסטרציה)

פה (אילוסטרציה)

במחקר זה נכללו 195 מטופלים אירופאים הסובלים מהשמנה חולנית, שהופנו לניתוח בריאטרי. בחודשיים שטרם הניתוח הועברו למשתתפים שאלונים לגבי צריכת סוגים שונים של קפה ומשקאות נוספים (תה, שוקו, משקאות קלים מסוג קולה או תה ומשקאות אנרגיה). כמו כן עברו המשתתפים ביופסיית כבד.

גילם הממוצע של המטופלים היה 39.4±12.3 שנים, ה-BMI הממוצע היה 42.4±4.7, ו-161 מהם היו נשים. לא נמצא קשר בין צריכת קפה לבין NASH, אולם במודל רב משתנים שכלל את רמת ה-AST, נוכחות NASH בביופסיית כבד, נוכחות הסינדרום המטבולי ומדד HOMA-IR המעיד על תנגודת לאינסולין, נמצא כי צריכת קפה פילטר בלבד היא גורם מגן עצמאי מפני פיברוזיס כבדי (OR 0.75, 95%CI 0.58-0.98, p=0.035). כמו כן נמצא קשר בין כמות הקפה שנצרך לבין חומרת הפיברוזיס (p=0.041).

צריכת קפאין ממקור אספרסו הייתה גבוהה יותר באופן מובהק בקרב משתתפים הסובלים מהסינדרום המטבולי, וממאפיינים ספציפיים שלו - רמת כולסטרול HDL נמוכה ורמת טריגליצרידים גבוהה.

החוקרים מסכמים כי צריכת קפה פילטר, אך לא אספרסו, קשורה ברמה נמוכה יותר של פיברוזיס כבדי בקבוצת מטופלים (בעיקר נשים) אירופאים הסובלים מהשמנה חולנית. כיוון שסוכר יפחית את השפעתו המיטיבה של הקפה, הם ממליצים על שתיית קפה ללא תוספת סוכר.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Anty et al.; Regular coffee but not espresso drinking is protective against fibrosis in a cohort mainly composed of morbidly obese European women with NAFLD undergoing bariatric surgery, J Hepatol. 2012 Nov;57(5):1090-6.

נושאים קשורים:  אספרסו,  NAFLD,  NASH,  קפה,  פיברוזיס,  השמנת יתר,  כבד שומני,  קפה פילטר,  מחקרים
תגובות