מחלות לב

חסרונות תזונה דלת פחמימות

תזונה דלת פחמימות קשורה להגברת הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם

08.11.2012, 19:40

אנשים הנמצאים במשטר תזונתי להפחתה במשקלם אמנם משיגים תוצאות בטווח הקצר, אך לאחר פרק זמן ארוך יותר הם חוזרים למשקלם הקודם ואף מוסיפים עליו. חוקרים ניסו לבדוק אם תופעה זו נובעת מסיבה הקשורה לחילוף החומרים, ולמצוא מה היחסים בין אבות המזון הטובים ביותר לתגובה של חילוף החומרים.

עשרים ושניים מבוגרים צעירים שהפחיתו 15%-10% ממשקלם ניסו סוגי דיאטה שונים בצורה אקראית למשך ארבעה שבועות. הממצאים הצביעו על כך שדיאטה דלת פחמימות (10% פחמימות, 60% שומן, 30% חלבון), גרמה לירידה הקטנה ביותר בהוצאת אנרגיה בזמן מנוחה לעומת סוגי הדיאטה האחרים. דיאטה דלת שומן (60% פחמימות, 20% שומן, 20% חלבון), הובילה לירידה המרבית בהוצאת האנרגיה במנוחה.

המחברים הדגישו כי ניסוי זה שהיה מבוקר בחומרה, כנראה אינו משקף את הצפוי באוכלוסייה הכללית, אך הוא מדגים שהיחסים בין מרכיבי הדיאטה, כאשר סך כל הקלוריות זהה, עשויים להשפיע על התגובה המטבולית של הגוף להפחתה במשקל (BMJ 2012;344:15).

בעבודה אחרת, שנערכה על ידי לגיו וחב' (BMJ 2012;345:16), נבדקה ההשפעה של דיאטה דלת פחמימות ועתירת חלבון על היארעות מחלות לב וכלי דם בקרב נשים בשבדיה. המחקר כלל מעל 43,000 נשים בשבדיה ומעקב שנמשך 15.7 שנים בממוצע. הממצאים הצביעו על כך שהפחתת עשירית מצריכת הפחמימות או הגדלה בעשירית של צריכת חלבון ואף שילוב של שני סוגי הדיאטה, היו קשורות משמעותית להגדלת השכיחות של מחלות לב וכלי דם בשיעורים של 1.05-1.04.

המחברים סיכמו במאמרם כי תזונה דלת פחמימות, ללא התייחסות למקור הפחמימות או החלבון, קשורה להגברת הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם.

ערך: איתן ישראלי, עיתון הרפואה

נושאים קשורים:  מחלות לב,  דיאטה דלת פחמימות,  מחלות כלי דם,  מחקרים
תגובות
עמית
04.05.2013, 14:05

כיצד זה מסתדר עם מחקרים המראים שדיאטה דלת פחמימות ,רבת שומנים בריאים ורבת ירקות (ללא תפוחי אדמה ושאר עתירי פחמימות)עם חלבון כנדרש חלבון איכותי מחיות אוכלות עשב במרעה חופשי או קטניות מונבטות, (
הרבה ירקות הוא מאוד חשוב)
דיאטה זו מביאה להחלמה מבעיות לב