סרטן הערמונית

Enzalutamide: מאריך חיים של חולי סרטן הערמונית

במחקר phase 3 נמצא כי טיפול ב-Enzalutamide הוביל להארכת חייהם של חולי סרטן ערמונית גרורתי עמיד לסירוס לאחר טיפול כימותרפי

18.10.2012, 16:56

סרטן הערמונית רגיש בשלביו הראשונים לטיפול אנטיאנדרוגני, המוביל להורדת רמת הטסטוסטרון או לעיכוב קשירתו לרצפטור, אולם בהמשך נראית פעילות מחודשת של המחלה, המוגדרת כמעבר לשלב "עמיד לסירוס" (castration resistant), וככל הנראה נגרמת עקב הפעלת ה-androgen-receptor.

Enzalutamide, שנקרא בעבר MDV3100, הוא מעכב של ה-androgen receptor, ופועל בכמה רמות – עיכוב המעבר לגרעין התא, עיכוב קשירת ה-DNA, ועיכוב קשירתם של קופקטורים נוספים. במחקרי Phase 1-2 נמצא כי Enzalutamide פועל נגד הגידול, גם במקרים שבהם ניתן בעבר טיפול כימותרפי.

סרטן ערמונית (אילוסטרציה)

סרטן ערמונית (אילוסטרציה)

מחקר AFFIRMי(A Study Evaluating the Efficacy and Safety of the Ingestional Drug MDV3100) הוא מחקר phase 3 שנועד לבחון את יעילותו של Enzalutamide בטיפול בסרטן הערמונית. במחקר השתתפו 156 מרכזים ב-15 מדינות. נכללו משתתפים שאובחנו כסובלים מסרטן הערמונית שרמת הטסטוסטרון שלהם נמוכה מ-50ng/dL, טופלו בעבר ב-docetaxel ואובחנו כסובלים מהתקדמות של המחלה (על פי עלייה בערכי PSA בשלוש בדיקות עוקבות או בדיקות הדמיה).

נכללו 1,199 משתתפים. 800 הוקצו לטיפול ב-Enzalutamide ו-399 הוקצו לטיפול בפלסבו. באנליזה ראשונית לאחר שארעו 520 מקרי מוות, נמצא כי חציון השרידות בקרב מטופלים ב-Enzalutamide היה 18.4 חודשים (95%CI 17.3-not yet reached), לעומת 13.6 חודשים בקרב מטופלים בפלסבו (95%CI 11.3-15.8). בקרב מטופלים ב-Enzalutamide נראתה ירידה של 37% בסיכון למוות (HR 0.63, 95%CI 0.53-0.75, P<0.001).

לאור תוצאה זו הוחלט להפסיק את המחקר ולהעביר את כל המטופלים בפלסבו שנותרו בחיים לטיפול ב-Enzalutamide. הטיפול ב-Enzalutamide האריך את השרידות בכל תתי הקבוצות, והתוצאה נותרה בעינה גם לאחר שהובאו בחשבון גורמים משפיעים נוספים. עוד נמצא כי Enzalutamide יעיל יותר מפלסבו לגבי כל התוצאות המשניות – תגובה של רמת PSA, תגובה ברקמה הרכה, משך הזמן עד לעלייה ברמת PSA, משך השרידות החופשית מהתקדמות מוכחת בהדמיה, ומשך הזמן עד לאירוע הראשון הקשור בשלד.

תופעות הלוואי השכיחות יותר בקבוצת ה-Enzalutamide היו עייפות, שלשול וגלי חום. חמישה (0.6%) מהמטופלים ב-Enzalutamide דיווחו על פרכוסים.

החוקרים מסכמים כי טיפול ב-Enzalutamide האריך באופן מובהק את חייהם של גברים הסובלים מסרטן ערמונית עמיד לסירוס לאחר טיפול כימותרפי.

המחקר נערך במימון החברות Medivation ו-Astellas Pharma Global Development.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Scher et al.; Increased Survival with Enzalutamide in Prostate Cancer after Chemotherapy, N Engl J Med. 2012 Sep 27;367(13):1187-97

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  כימותרפיה,  טסטוסטרון,  אנדרוגנים,  enzalutamide,  מחקרים
תגובות