חדשות

במחקר בפוריה הודגמה יכולת של "אף אלקטרוני" לאבחן אי-ספיקת כליות

מערך חיישנים וחומרי-ננו זיהה חומרים נדיפים בהבל פה של החולה שהצביעו על קיומה של מחלת כליות

במרכז הרפואי פוריה בטבריה נערך מחקר, וממנו עלה כי ניתן לאתר אי-ספיקת כליות ואף את רמת אי-הספיקה של המטופל באמצעות מערך חיישנים. החיישנים מבוססים על ננו-חומרים. פרופסור פריד נח'ול מנהל המחלקה הנפרולוגית בפוריה משתף פעולה בפרויקט המחקר הזה עם פרופסור חוסאם חאייק מהמחלקה להנדסה כימית ופרופסור זיאד עבאסי, מהפקולטה לרפואה, שניהם מהטכניון.

במחקר הוכח כי ניתן לאתר אי-ספיקת כליות ולאתר את שלב המחלה באמצעות דגימות נשימה. המכשיר החדש שנבנה לשם כך ומכונה "אף אלקטרוני" הצליח, באמצעות החיישנים, לזהות בהבל הפה של המטופל חומרים המצביעים על אי-ספיקה של הכליות.

הדגמת יכולת של "אף אלקטרוני" לאבחן אי-ספיקת כליות (באדיבות בי"ח פוריה)

הדגמת יכולת של "אף אלקטרוני" לאבחן אי-ספיקת כליות (באדיבות בי"ח פוריה)

פרופסור נח'ול הציג את החידוש בכנס איגוד הנפרולוגים העולמי וכן פרסם עליו דיווח בכתב העת הבריטי Nanomedicine. פרופסור נח'ול מסר כי בניסויי המכשיר השתתפו 62 מתנדבים חולים ובריאים. כל אחד מהחיישנים המבוססים על ננו-חומרים, ציין פרופסור נח'ול, יודע לאתר משפחה של סמנים אורגניים נדיפים הקשורים במחלת הכליות. נעשתה השוואה בין איתור באמצעות מערך החחישנים לבין בדיקות מעבדה, "והתאימות הייתה מצוינת, גם כאשר הבדיקה נעשתה בשלבים המוקדמים של המחלה". מערך החיישנים זיהה, על פי כמות החומר שאותרה בהבל הפה, את רמת אי-הספיקה של הכליות. הבדיקה עצמה נמשכת 3 דקות שבמהלכן המטופל נושף נשיפה עמוקה למתקן.

הדגמת יכולת של "אף אלקטרוני" לאבחן אי-ספיקת כליות (באדיבות בי"ח פוריה)

הדגמת יכולת של "אף אלקטרוני" לאבחן אי-ספיקת כליות (באדיבות בי"ח פוריה)

נוכח התוצאות הוחלט במרכז הרפואי פוריה להכניס את "האף האלקטרוני" לשימוש ראשוני. עתה יש כוונה לנסות לאבחן בדרך זאת חולי סוכרת הסובלים גם מאי-ספיקת כליות. "חשוב במיוחד לאתר חולים אלה בהקדם האפשרי כדי למנוע הידרדרות במצבם וכדי שלא יגיעו למצב שבו הם זקוקים לדיאליזה", הדגיש פרופסור נח'ול.

נושאים קשורים:  חדשות,  סוכרת,  נפרולוגיה,  אי-ספיקת כליות,  אף אלקטרוני,  פרופסור זיאד עבאסי,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה,  פרופ' חוסאם חאיק
תגובות
עידן
25.09.2012, 19:33

אילו חומרים המכשיר בודק?
אנא לפרט

רדיואקטיבי
27.09.2012, 21:17

פרופסור נחול, איש נעים הליכות, רופא בחסד, חוקר פורץ דרך.