המעי הדק

טיפול ב-PPI אינו קשור לסיכון מוגבר ל-Bacterial Overgrowth

במחקר רטרוספקטיבי שנערך בארה"ב לא נמצא סיכון מוגבר ל-Bacterial overgrowth במעי הדק בקרב מטופלים ב-PPI

19.07.2012, 18:58

Small Intestine Bacterial Overgrowthי(SIBO) גורמת לכך שחיידקים רבים (או חיידקים אטיפיים) מתחרים עם המאכסן על חומרי המזון במערכת העיכול. SIBO מוגדרת כנוכחות של מעל 100,000 חיידקים במ"ל של נוזל הנשאב מהמעי הדק, ומאובחנת לרוב באופן בלתי פולשני באמצעות בדיקת Glucose Hydrogen Breath Testי(GHBT). אחד מגורמי הסיכון ל-SIBO הוא hypochlorhydria. כמה מחקרים מצאו קשר בין טיפול ב-PPIי(Proton Pump Inhibitors) לבין התפתחות SIBO, אולם תוצאותיהם של מחקרים אחרים לא הדגימו קשר כזה.

מחקר זה הוא מחקר רטרוספקטיבי שנערך ב-Mayo clinic בארה"ב, וכלל משתתפים שעברו בדיקות GHBT בשנים 2004–2010. נכללו 1,191 משתתפים. ההתוויות העיקריות לביצוע הבדיקה היו תחושת נפיחות (bloating), דיספפסיה, סימפטומים אחרים הקשורים בגזים במערכת העיכול, שלשול, כאב בטן, בחילה והקאות. 48% מהנבדקים נטלו PPI.

בשימוש בארבעה קריטריוני סף שונים להגדרת תוצאה חיובית בבדיקה, לא נמצאו הבדלים מובהקים בין שיעור הבדיקות החיוביות בקרב נבדקים שנטלו PPI לבין נבדקים שלא נטלו PPI. שיעור הבדיקות החיוביות בקרב אלו שנטלו PPI אחת ליום היה מעט גבוה יותר מאשר בקרב אלו שנטלו PPI פעמיים ביום, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. גם באנליזה מרובת משתנים (שכללה גיל, מין, BMI,יIBS או GERD, סוכרת, שלשול, נטילת פרוביוטיקה ועוד) לא נמצא קשר בין נטילת PPI לבין סיכון מוגבר לתוצאת בדיקה חיובית.

החוקרים מסכמים כי במחקר רטרוספקטיבי גדול לא נמצא קשר בין טיפול ב-PPI לבין SIBO המאובחן בבדיקת GHBT. יש צורך במחקרים פרוספקטיביים על מנת לאשר את המסקנה.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Ratuapli et al.; Proton Pump Inhibitor Therapy Use Does Not Predispose to Small Intestinal Bacterial Overgrowth, Am J Gastroenterol. 2012 May;107(5):730-5

נושאים קשורים:  המעי הדק,  PPI,  bacterial overgrowth,  SIBO,  מחקרים
תגובות