GABA

כדור שינה מסוג חדש?

בשני מחקרי phase 3 על תרופה מסוג חדש לחלוטין להפרעות שינה התקבלו תוצאות מבטיחות, אך עדיין קיימים סימני שאלה לגבי יעילותה

11.07.2012, 23:39
כדור שינה (אילוסטרציה)
כדור שינה (אילוסטרציה)

בכנס השנתי של ה-Associated Professional Sleep Societies הוצגו נתונים משני מחקרי Phase 3 לגבי תרופה חדשה להפרעות שינה בשם suvorexant המפותחת על ידי חברת Merck, אשר הדגימו יעילות של התרופה (הירדמות מהירה יותר ומשך שינה ארוך יותר בהשוואה לפלסבו) ללא תופעות לוואי חמורות.

מדובר בתרופה החוסמת את הרצפטור לטרנסמיטור בשם Orexin, המעורב בבקרת השינה בהיפותלמוס. בניגוד לתרופות הפועלות באמצעות הגברת פעילות GABA, המשפיעה באזורים נרחבים של המוח, orexin פעיל בעיקר בהיפותלמוס, ולכן ייתכן כי חסימת הקולטן שלו לא תשפיע על אזורים אחרים ותגרום לפחות תופעות בלתי רצויות.

כדור שינה (אילוסטרציה)

כדור שינה (אילוסטרציה)

תופעות הלוואי העיקריות של התרופה היו כאבי ראש וישנוניות, ללא תופעות ארוכות טווח.

לפני שנים אחדות נערכו ניסויי phase 3 לגבי חסם אחר של הרצפטור ל-orexin – התרופה almorexant שפותחה בשיתוף פעולה בין Actelion pharmaceuticals השוויצרית לבין GSK הבריטית, ונוסתה באוסטרליה, בישראל ובאירופה. בשנת 2009 דווח כי התרופה נמצאה יעילה יותר מאשר פלסבו, אולם שנה לאחר מכן דווח כי פיתוח התרופה נעצר, מבלי שצוינה סיבה לכך.

חברת GSK ביצעה ניסויי Phase 2 לגבי חסם נוסף של orexin, אך התוצאות טרם פורסמו. חברת Merck מתכוונת להגיש ל-FDA בקשה לאישור התרופה מאוחר יותר השנה. גוסטב אנדו, אנליסט פרמצבטי בחברת IHS בלונדון, מסר כי העובדה שבאחד המחקרים לא נמצאה ירידה במשך הזמן עד להירדמות בעת טיפול ב-suvorexant לעומת פלסבו עלולה להעלות שאלות לגבי אישור התרופה.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

New class of sleep drugs may offer a safer night's rest, Nature Medicine 18, 996 (2012), Published online 06 July 2012

נושאים קשורים:  GABA,  שינה,  orexin,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
25.10.2016, 17:28

לדעתי רבע כדור מירו עולה על כל כדורי השינה הקיימים היום בשוק התרופות.. חבל שרופאי משפחה ממעטים לרשום תרופה זו.