טיפול כירופרקטי

דיסקציה של עורקי הראש והצוואר לאחר טיפול כירופרקטי

מחקר חדש בחן 13 מקרים של דיסקציה בעורקי הראש והצוואר לאחר טיפול כירופרקטי. 3 מטופלים סבלו מנזק מוחי קבוע, ומטופל אחד נפטר כתוצאה מכך

במחקר שבוצע בארה"ב נבחן בסיס נתונים המתעד פגיעות בכלי הדם, על מנת לזהות מטופלים שסבלו מדיסקציה בעורקי הראש והצוואר לאחר טיפול כירופרקטי. על פני 3 שנים זוהו 13 מטופלים (8 נשים, 5 גברים) בני 30–73, שאובחנו עקב חסר נוירולוגי או כאב בראש ובצוואר, או שילוב של שניהם, שהופיעו תוך שעות עד ימים מהטיפול הכירופרקטי. זוהו פגיעות ב-vertebral artery לכל אורכו, וב-internal carotid artery.

בחמישה מקרים בוצעה השתלת stent, ובמקרה אחד נדרש טיפול טרומבוליטי ב-basilar artery. שלושה מטופלים נזקקו לטיפול נוירוכירורגי דחוף בשל לחץ תוך גולגולתי מוגבר וחשש להרניאציה. שישה מטופלים טופלו בטיפול שמרני (נוגדי קרישה או נוגדי טסיות).

לאחר מעקב של 19 חודשים בממוצע, שלושה מטופלים סבלו מנזק מוחי קבוע, ומטופל אחד נפטר משבץ. 9 מטופלים החלימו לחלוטין.

החוקרים מסכמים כי טיפול כירופרקטי הכולל מניפולציה של עמוד השדרה הצווארי עלול לגרום לדיסקציה של עורקי הצוואר, והפגיעה עלולה להיות חמורה ולהצריך טיפול דחוף ומעורבות נוירוכירורגית. עוד ציינו החוקרים כי שיעור ניכר מהמטופלים שזוהו במחקר זה נפטרו או סבלו מנזק מוחי קבוע. קיימים חסרים בדיווח אודות מקרים דומים.

ה-guardian הבריטי מדווח השבוע  על סקר שבוצע בשנת 2001, ובו התבקשו נוירולוגים בבריטניה לדווח על סיבוכים נוירולוגיים שהופיעו תוך פרק זמן של 24 שעות מביצוע טיפול כירופרקטי, במשך 12 חודשים. דווח על 35 מקרים חמורים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקורות:

1. Albuquerque et al.; Craniocervical arterial dissections as sequelae of chiropractic manipulation: patterns of injury and management, J Neurosurg. 2011 Dec;115(6):1197-205

2. Edzard Ernst, Chiropractic manipulation of the spine may cause strokes and even death, The Guardian , 27/4/2012

נושאים קשורים:  טיפול כירופרקטי,  דיסקציה,  vertebral artery,  Internal Carotid artery,  מחקרים
תגובות
נמרוד לירם
12.05.2012, 21:35

בכל תקופה הזכורה לי ב- 25 שנים האחרונות, נמצא מי שיפחיד את הציבור בנזקיה האיומים של המניפולציה הצווארית ע"י הכירופרקטור. אך המציאות הקלינית שונה בתכלית. פגיעה בכלי דם צוואריים מתועדת אך באופן רופף ביותר כגורם מחולל למניפולציה צווארית. אמנם קיימים מקרים בהם מניפולציה (בד"כ מסוג רוטטורי ובמנח אקסטנציה של הצוואר) עלולה לגרום לפגיעה כזו, אך קיים קונצנזוס מחקרי על-כך כי שכיחותה נדירה ביותר (אחד למאות אלפים, או מליונים של מקרים טיפוליים). בחלק הארי של המחקרים הרפואיים ע"י נוירולוגים או נוירוכירורגיים המצביעים על שכיחות של פגיעה כזו נתגלו ליקויים מתודולוגיים קשים המצביעים על מגמתיות. בעיקר, נתגלו ליקויים בקשר הגורמי בין האירוע הוסקולרי לבין המניפולציה. שני גופים משולבים באנשי מקצוע מתחומי הרפואה, הכירורגיה והכירופרקטיקה (Canadian Task Force, Mercy) פרסמו מסקנות בפורמט מונוגרפי נרחב המהוות בסיס מוצק מאד להבנת הנושא. באופן כללי, המסקנות הן כי מניפולציה צווארית ע"י מי שמיומן לבצעה והוכשר היא בטוחה למדי. בוודאי, גורמים כמו מסז', ספורט לסוגיו או אף חפיפת ראש במספרה הוכחו כבעלי הסתברות גבוהה בהרבה למעורבות בפגיעה כנ"ל בכלי דם צוואריים. לכן, המאמר הנ"ל אינו אלא עוד פרק במסכת הפחדה מוכרת ולא אלגנטית.