חדשות

טכנולוגיות העשור הבא בדימות סרטן השד

ביום עיון במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה הוצגה טכנולוגיית ממוגרפיה הכוללת הזרקת חומר ניגוד וצילום בשתי רמות אנרגיה, ומספקת תמונה פיזיולוגית

טכנולוגיה של ממוגרפיה הכוללת הזרקת חומר ניגוד הוצגה לראשונה בישראל בכנס שקיים המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה בהשתתפות כ-200 רופאים וכן טכנאים ואחיות מכל הארץ, כולם עוסקים בדימות ובטיפול בסרטן השד. הכנס הוקדש לחידושים ולעדכונים בדימות ובטיפול בסרטן השד.

את הכנס ארגנו ד"ר זהבה גלימידי מנהלת היחידה לדימות השד ברמב"ם ויו"ר החוג לדימות השד בישראל וד"ר נעמי וייסנברג מבית החולים מאיר בכפר סבא. המכון לדימות השד ברמב"ם, כיום בניהולה של פרופסור אהובה אנגל, הוא מחלוצי מכוני הממוגרפיה בישראל.

משמאל לימין: ד"ר זהבה גלימידי, פרופ' אולגה אדלר מיסדת מכון הממוגרפיה ברמב"ם, פרופ' אהובה אנגל וגב' חיה לירון, טכנאית אחראית, ביחידה לדימות השד (צילום: בי"ח רמב"ם)

משמאל לימין: ד"ר זהבה גלימידי, פרופ' אולגה אדלר, מיסדת מכון הממוגרפיה ברמב"ם, פרופ' אהובה אנגל וגב' חיה לירון, טכנאית אחראית, ביחידה לדימות השד (צילום: בי"ח רמב"ם)

ד"ר גלימידי סקרה בכנס את טכנולוגיות העשור הבא בדימות סרטן השד וביניהן טכנולוגיה של ממוגרפיה הכוללת הזרקת חומר ניגוד. ד"ר גלימידי ציינה כי הטכנולוגיה מוצגת לראשונה בארץ. השימוש בטכנולוגיה זו מבוסס על הזרקת חומר ניגוד (על בסיס יוד) וצילום השד בשתי רמות אנרגיה - גבוהה ונמוכה. חומר הניגוד צובע את הגושים שלהם אספקת דם עשירה יותר ושהם גם חשודים יותר.

ד"ר גלימידי ציינה כי יתרון השיטה הזאת הוא בקבלת תמונה פיזיולוגית, לעומת הממוגרפיה הרגילה הנותנת תמונה אנטומית בלבד. החיסרון בממוגרפיה עם חומר ניגוד הוא שכמות הקרינה מעט גבוהה יותר, ולכן יש אפשרות לתגובה אלרגית לחומר הניגוד.

ד"ר גלימידי התייחסה בהרצאתה לעבודת מחקר שפורסמה לאחרונה בכנס ה-RSNA שנערך בשיקגו. בעבודה זו נערכה השוואה בין היעילות של ממוגרפיה עם חומר ניגוד ליעילות של בדיקת MRI בקרב נשים שהתגלה אצלן לאחרונה סרטן שד. במחקר התברר שהרגישות לממוגרפיה עם חומר ניגוד פחותה רק במקצת לעומת MRI בגילוי נגעים נוספים בשד (88% לעומת 92%). נתון זה מעורר את השאלה אם השיטה תוכל להחליף את בדיקת ה-MRI במקרים שבהם היא איננה זמינה. לשם הכרעה בעניין זה דרושים מחקרים נוספים.

בכנס הרצו עוד פרופסור דן הרשקו מנהל מכון השד ברמב"ם, שהרחיב על היתרונות שיש לכירורג בסימון שד לפני ניתוח; ד"ר לירון אלדור, האחראי על השירות המיקרו-כירורגי במחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם, הציג שתלי סיליקון - סוגים, סיבוכים ואינדיקציות להחלפה; ד"ר פוריה שחף מנהלת המחלקה לבטיחות המטופל ולניהול סיכונים בשירותי בריאות כללית הרצתה על ממוגרפיה דיגיטלית עם חומר ניגוד (CEDM); ד"ר מיירה שפירא מנהלת המכון לדימות השד בבי"ח מאיר; ד"ר מירי סקלייר- לוי מנהלת המכון לדימות השד במרכז הרפואי שיבא; וד"ר אהובה גרובשטיין מבילינסון.

צילום (במייל הבא):
משמאל : ד"ר זהבה גלימידי, פרופסור אולגה אדלר (מhיסדת מכון הממוגרפיה ברמב"ם), פרופסור אהובה אנגל מנהלת המכון וחיה לירון טכנאית אחראית ביחידה לדימות השד

נושאים קשורים:  חדשות,  זהבה גלימידי,  חומר ניגוד,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  דימות,  סרטן שד,  ממוגרפיה,  נעמי וייסנברג,  המרכז הרפואי "מאיר"
תגובות