דום נשימה בשינה

גרבי לחץ יעילות לטיפול בדום נשימה בשינה

לבישת גרבי לחץ במשך היום מונעת התפשטות נוזלים מהרגליים אל הצוואר בעת שכיבה במהלך הלילה ומסייעת לסובלים מדום נשימה בשינה הסובלים גם מאי ספיקה ורידית

דום נשימה בשינה (Obstructive sleep apneaי– OSA) היא מחלה שכיחה המאופיינת בקריסה של דרכי הנשימה העליונות במהלך השינה, הגורמת להפסקות נשימה חוזרות. מכשיר CPAP הוא טיפול יעיל במחלה, אולם אינו נסבל היטב על-ידי מטופלים רבים. מרבית המחקר בנושא OSA התמקד באנטומיה ובשרירים בדרכי הנשימה העליונות, אולם גם הרקמות הרכות משפיעות על הלחץ על דרכי הנשימה. אחד הגורמים המשפיעים אשר עשויים להיות הפיכים הוא הצטברות נוזלים סביב דרכי הנשימה.

אי-ספיקה ורידית, כאשר היא מלווה באורח חיים בלתי פעיל, מביאה להצטברות נוזלים ברגליים במהלך היום. כאשר האדם עובר לתנוחת שכיבה, הנוזלים מתפזרים מחדש בגוף, וכך עולה כמות הנוזלים בצוואר. במחקרים קודמים נמצא קשר בין כמות הנוזלים המגיעה לצוואר במהלך הלילה לבין כמות אירועי האפניאה/היפופניאה במהלך הלילה (AHI – Apnea Hypopnea Index).

גרבי לחץ מפעילות לחץ של 20–30 מ"מ כספית על הרגליים, ומורידות את כמות הנוזלים המצטברת ברגליים על-ידי מניעה של יציאת נוזלים מהקפילרות אל הנוזל הבין תאי.

מחקר זה כלל 12 משתתפים הסובלים מ-OSA בחומרה משמעותית (AHI≥15) ומאי ספיקה ורידית, שלא סבלו מהשמנה (BMI<30), וכן ללא עישון, צריכת אלכוהול מופרזת, טיפול תרופתי כרוני או היפרטרופיה של השקדים. המשתתפים עברו בדיקת פוליסומנוגרפיה ללא שימוש בגרבי לחץ ולאחר שבוע של שימוש בגרבי לחץ במשך היום. כמו כן נמדדו נפח הנוזלים ברגליים לפני השינה ומיד עם ההתעוררות והיקף הקרסול והצוואר.

לאחר שימוש בגרבי לחץ נמצאה ירידה מובהקת של 62% בשינוי בנפח הנוזלים ברגל במהלך הלילה, וכן ירידה מובהקת של 0.7 ס"מ (60%) בשינוי בהיקף הצוואר במהלך הלילה. כמו כן נמצאה ירידה מובהקת של 36% ב-AHI.

החוקרים מסכמים כי המחקר מהווה הוכחה עקרונית ליעילות השימוש בגרבי לחץ בקרב הסובלים מ-OSA בשילוב עם אי-ספיקה ורידית, וכי זוהי ראיה לכך שיש מקום לבחון שיטות נוספות למניעת פיזור מחדש של הנוזלים במהלך הלילה (כגון עלייה בפעילות גופנית או שימוש במשתנים) בקרב הסובלים מ-OSA.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Redolfi et. al., Attenuation of Obstructive Sleep Apnea by Compression Stockings in Subjects with Venous Insufficiency, Am J Respir Crit Care Med. 2011 Aug 11. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  דום נשימה בשינה,  אי ספיקה ורידית,  גרבי לחץ,  מחקרים
תגובות