חדשות

פרופ' מתי ברקוביץ: פועלות בקהילה יועצות הנקה שלא עברו הכשרה מתאימה

פרופ' מתי ברקוביץ מ"אסף הרופא" ופרופסור אבינעם רכס יו"ר הלשכה לאתיקה בהר"י הופיעו בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת על הצעת חוק לעידוד הנקה

פרופ' מתי ברקוביץ

פרופ' מתי ברקוביץ

יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, פרופ' מתי ברקוביץ', ויו"ר הלשכה לאתיקה בהר"י, פרופסור אבינעם רכס, הופיעו היום (יום ד') לפני ועדת הכלכלה של הכנסת בדיון בהצעת החוק של ח"כ דני דנון בנושא עידוד ההנקה ושמירה על אופן הזנת התינוקות.

פרופ' ברקוביץ' אמר בדיון: "חשוב להדגיש שתרכובת מזון תינוקות זו לא תרופה, זה דבר שצריך אותו. יש תינוקות שצריכים בהתחלה את תחליפי המזון ולעתים יש בעיות בהנקה. אני בעד שכל השחקנים בשוק יהיו בבתי-החולים ולאם תהיה אפשרות בחירה. עם התקציב שאנו בבית-החולים "אסף הרופא" מקבלים מחברות המזון, עושים דברים חשובים: בנינו חדר הנקה שלא היינו מצליחים לממן אחרת וגם הבאנו יועצות הנקה וליצנים רפואיים. זהו משאב כספי משמעותי. יש צורך ביועצות הנקה מקצועיות. בקהילה יש הרבה יועצות הנקה פרטיות שלא בהכרח עברו את ההכשרה המתאימה והן אינן אחיות או דיאטניות".

אבינועם רכס: הכנסת לא צריכה להיכנס ברווח שבין שפתי התינוק לשדי האם. אם יש לכם חשבון עם חברות המזון לתינוקות, אל תסגרו אותו על גב האמהות

פרופסור רכס יו"ר הלשכה לאתיקה בהר"י אמר: "אני לא מפקפק בחשיבות ההנקה, אבל אם יש כוונה לשנות התנהגות בלבד, הדבר חייב להיות באמצעות חינוך ולא בחקיקה. בשום מקום בעולם אין כפייה בנושא הזה. החינוך צריך להיעשות על-ידי יועצות הנקה. אישה שאינה מניקה את תינוקה, בניגוד לאינסטינקט האימהי, אולי איננה יכולה לעשות זאת. הכנסת לא צריכה להיכנס ברווח שבין שפתי התינוק לשדי האם. אם יש לכם חשבון עם חברות המזון לתינוקות, אל תסגרו אותו על גב האמהות. לחייב יולדת לחתום על הסכמה מדעת, זו טעות חמורה. זהו מהלך נוסף המגביר את הניכור בבית החולים בין הרופא למטופל. אחרי הפרשה העגומה של 'רמדיה', לא יעלה על הדעת שאימא תקבל בקבוק לא מסומן ותיתן אותו לתינוק שלה. היולדת היא לא צד בסכסוך הזה. הצעת החוק מדברת על חשיבות ההנקה - אבל תשנו את ההצעה".

נושאים קשורים:  חדשות,  הלשכה לאתיקה,  איגוד רופאי הילדים,  תחליפי מזון לתינוקות,  ועדת הכלכלה של הכנסת,  יועצות הנקה,  עידוד הנקה,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
מינה גורביץ
15.12.2011, 19:48

עידוד ההנקה צריך להעשות עוד בתקופה שלפני הלידה!!!
ניסיון לשכנע את האמהות לבחור בהנקת התינוק ולא בתחליף חלב אם בצורת פורמולה חייב להעשות בחודשים האחרונים של ההיריון על ידי רופא הנשים או האחות שעוקבת אחר הנשים ההרות. כשהאם מגיעה ללידה היא כבר צריכה להחליט מה היא עומדת לעשות ואם היא בוחרת מראש שלא להניק ובוחרת את סוג התחליף היא יכולה לבקש אותו ולא צריכה לחתום על שום התחייבות מראש.
מינה

ד"ר קורליאנדציק
17.12.2011, 20:57

שלום רב. האם אפשר לקבל פרטים על הצעת חוק המדובר בכתבה?
לדעתי,יש צורך בהצעת חוק או חוזר מנכ"ל משרד הבריאות המגביל עיסוק "יועצת הנקה" לאנשים שעברו הכשרה מתאימה בלבד. אנו רופאי טיפת חלב לא פעם נאלצים לתקן ההמלצות השטותיות של יועצת לא מוסמכת אשר ניתנו לאם.
העיסוק האובססיבי ב"הכנת אם להנקה" מכניס אותן ללחץ, וכשאם מסיבות כאילה או אחרות לא יכולה להניק , זה גורם לתסכול והיסורי מצפון מיותרים. אישה אמורה לקבל הסבר מפורט פעם אחת על יתרונות הנקה ובשום פנים באופן היא לא צריכה להרגיש,כי מצפים ממנה להחלטה כלשהי.היא תעשה את בחירתה בלי שמופעל עליה מכבש.
בברכה
ד"ר קורליאנדציק
רופאת אם וילד,לשכת הבריאות חיפה

דניאלה ומאדי
08.01.2012, 12:49

שלום רב,
מעט מאוד הן האמהות שבאמת לא יכולות להיניק וגם להן אפשר לעזור כדי להיניק חלקית. התפקיד של יועצות הנקה מוסמכות (שעברו 1000 שעות סטאז' קליניות ומבחן הסמכה) הוא לעזור לנשים שרוצות להיניק ולא להיות מסיונריות של הנקה. כל כך הרבה פעמים נתקלנו באחיות טיפות חלב ורופאי ילדים, שלצערינו, פשוט מחבלים בהנקה מחוסר ידע במקום להפנות ליועצות הנקה מוסמכות (בלי מרכאות)שמצילות לאימהות את ההנקה.
הכנה להנקה היא לא אובססיה היא נחוצה בדיוק כמו קורס הכנה ללידה, והיא מקנה לאם כלים להתמודד עם ההנקה בימים הראשונים במסגרת של בית חולים.
התסכול הוא גם תולדה של רצון להיניק מול קשיים שנולדים שאת רובם ניתן לפתור ע"י עזרה מקצועית של אנשים שמבינים בתחום. לצערינו יש יותר מדיי רופאים ואחיות שאין להם מושג כיצד לעזור לאימא שרוצה להיניק לממש את החלום שלה.

לא מדברים היום על "יתרונות ההנקה" , הנקה היא הבחירה הטבעית והטובה ביותר, ולכן צריך לדבר על חסרונות אי הנקה או חסרונות של מזון מלאכותי. ועדיין חושב להדגיש שגם תינוק שגדל עם פורמולה יגדל ילד בריא.

דניאלה בן ציון
סמדר מאדי הרן

דניאלה ומאדי
08.01.2012, 12:29

שלום רב,
אין ספק בחשיבותן של פורמולות המזון עבור תינוקות או אמהות מסויימות. הבעיה האתית שחברות המשווקות עושות זאת בדרך שעלולה לפגוע בהנקה. לדוגמא, אם אמא משתמשת בפורמולה כ"גלגלי עזר" בדרך להנקה (לפעמים אין ברירה) היא הייתה צריכה לקבל בקבוק עם 20 מ"ל פורמולה ועם פטמה בזרימה מאוד חלשה כדי להבטיח שהתינוק ישתה את כמות המזון שמתאימה לגודל הקיבה שלו, במקום להרחיב את הקיבה באופן מלאכותי בלי קשר להתפתחות הפיזיולוגית הטבעית שמתרחשת בעת הנקה מלאה. בנוסף, חלק מהצוות הרפואי בבתי החולים (אחיות ורופאים) אינם בקיעים בפיזיולוגיה של ההנקה ובאופן שצריך לנהל את ההנקה במיוחד בימים הראשונים ולכן במקרים רבים נותנים עצות שפוגעות בביסוס ההנקה. לדוגמא, מקרה של אמא אחרי ניתוח להגדלת שדיים שהאחות בילודים אמרה לה שהיא לא תוכל להיניק בגלל הניתוח (לאותה אם בסופו של דבר לא הייתה כל בעיה בהנקה).
הבעיה המרכזית בנושא של הנקה בעולם המערבי היא הפער בין הרצון להיניק (באחוזים הוא גבוה מאוד), לבין ההצלחה בפועל. הסיבות לפער שנוצר הן:
1. אי הכנה של האם לקראת ההנקה (במקביל להכנה ללידה).
2. התנהלות לא נכונה במסגרת בית החולים, (כשלחברות הפורמולה יש תפקיד מרכזי פה).
3. רופאי ילדים ואחיות טיפת חלב בקהילה שמספקים מידע שגוי בנושא הנקה.
לאור כל זאת ההתעסקות בנושא החקיקה איננה הפעולה המרכזית שנדרשת על מנת לקדם את ההנקה. חשוב לכבד את רצונן של האמהות שבוחרות לא להיניק, מכל סיבה שהיא, מבלי להפעיל עליהן לחץ בצורה של חתימה, ובמקות זאת להשקיע את המשאבים להדרכה וליווי אמהות שכן רוצות להיניק, על מנת ליצר להן תנאים להצלחה.
דניאלה בן ציון
סמדר מאדי הרן

נינה בתאשוילי
04.03.2012, 09:46

החלטה על הנקה צריכה להתבצע ע"י ההורים ,אחרי שמקבלים את המידע הנכון והעדכני המבוסס מחקרית כמו בכל תחום ברפואה .
הבעיה העקרית שוני רואה כאחות טיפת חלב ויועצת הנקה מוסמכת בעלת שנות ניסיון רבות(מאוד)
המרחק בין ההצהרות לבין העזרה המעשית ההאם הטריה מקבלת הן
בבית חולים ,הן ע"י רופא ילדים והן בטיפות חלב.
האם הנתקלת לעיטים בקשיים בהנקה לא מקבלת עזרה מתאימה לספרות עדכנית ומקבלת מידע מוטעה ע"י רופאים אחיות משפחה ועוד. כתוצאה מכך יכולות להפסיק את ההנקה .
הדרך היא חינוך ולמידה מתמדת הן ע"י בבית ספר לרפואה וסיעוד

01.03.2015, 20:22

הדרך הטובה ביותר להאריך את משך ההנקה ולהגדיל את כמות הנשים המניקות נעוצה בחקיקה מסוג אחר - הארכת חופשת לידה בתשלום לחצי שנה + חצי שנה נוספת ללא תשלום.