דעות

הרופאים אינם שק חבטות

הרפואה בישראל חולה ויש לתקן אותה מייד על ידי הכפלת שכר היסוד של הרופאים

שביתת הרופאים תימשך כנראה עוד הרבה מאוד זמן. הרופאים בישראל עדיין לא הפנימו את העובדה שיש לערוך שביתות בארץ לפי נוהלי המקום. שביתה "אירופאית" מתורבתת ומעודנת אינה יאה לאיזור המזרח התיכון, ואינה יעילה במדינת היהודים. כך קרה למשל בשביתה קודמת לפני למעלה מעשור שנים שנמשכה זמן רב והסתיימה בנזיד עדשים (במקרה הטוב) וב"כריתת ברית עם השטן" (קרי איסור שביתה למשך 10 שנים, איסור שלא הוטל מעולם על אף מגזר ציבורי אחר בישראל).

בישראל ובמזרח התיכון התפתחה נורמה מאז קום המדינה שמי שלומד יותר מרוויח פחות. ראו לדוגמה אינסטלטור/בעל בסטה בשוק/מלגזן/עגורן בנמל/עובד חברת חשמל/סבל בנמל/עוזרת בית ועוד – אלה מרוויחים 150-50 ש"ח לשעת עבודה ואף יותר. רופא בישראל, אף על פי שלמד 7 שנים, התמחה במשך 7-6 שנים והשתלם בחו"ל 3-2 שנים, לא מרוויח יותר
מ-50-40 ש"ח לשעה, וזאת אם יבצע נוסף לעבודתו הרגילה גם כוננויות/תורנויות בבית החולים (כלומר יעבוד עוד 5-3 משמרות בחודש סביב השעון).

אז נכון שרופא ההולך לייעוץ אצל עו"ד מפקיד 1,000-800 ש"ח לפגישה, נכון שהוא משלם לטכנאי המחשבים שלו 1,000 ש"ח לשעתיים ייעוץ, נכון שהוא משלם לרואה החשבון שלו 3,000 ש"ח לייעוץ, אבל כשבסוף החודש המשכורות הגלובלית (ברוטו – כולל כוננויות/תורנויות) אינה גבוהה מ-30,000 ש"ח זה מתסכל.

אנחנו הרופאים כנראה איבדנו את הצפון. במדינה נאורה לא היו מאפשרים קיום של עיוות כזה בשכר ו"עושק" כזה של הרופאים. מצב כזה הוא פרי של הזנחת הסקטור הרפואי מאז קום המדינה. כשקמה המדינה לא היה יאה שרופא יקבל שכר ולכן נתנו לרופא "שכר בטלה". מאז היו ממשלות רבות שמצא חן בעיניהן שהרופאים לא מרימים את הראש ומקבלים שכר נמוך, ועוד אומרים בשפה הייקית "דנקה שיין".

אנחנו הרופאים כנראה איבדנו את הצפון. במדינה נאורה לא היו מאפשרים קיום של עיוות כזה בשכר ו"עושק" כזה של הרופאים.

לא עוד – הרופאים אינם שק חבטות. הרבנים בשירות הציבורי קיבלו לאחרונה תוספת של 150% (!!!) לשכרם, המורים קיבלו כעת 50% תוספת לשכר, אבל כאשר רופא מבקש תוספת של 50% לאחר 10 שנים שבהן אסרו עליו לשבות ולהרים קול, תביעותיו נדחות.

"שלא יעבדו עליכם" אמר המשורר. ראו את עובדי רשות הנמלים – ברגע שהם מאיימים בשביתה ומשביתים את נתב"ג, הם מייד מקבלים את מבוקשם. ראו את עובדי חברת החשמל – לאחר כל הורדת "שלטר" הם מייד מקבלים תוספת. ראו את המורים – הם אינם פותחים את שנת הלימודים (מחזה קבוע כל שנה) ומייד רצים לקראתם. ראו את עובדי נמל אשדוד – הם מסרבים לפרוק אונייה ומייד מחזירים להם "ארוחות שחיתות" למשכורת.

אנחנו הרופאים לא מבקשים ארוחות שחיתות. אנחנו מבקשים לתקן את הפירמידה ההפוכה במדינה.  אנחנו דורשים לקבל תמורה הולמת עבור ההשקעה שלנו ועבור האחריות לחיי אדם שאנו נוטלים על עצמנו.

האם גם פועלי הנמל, המורים, עוזרות הבית, בעלי הבסטות בשוק, וכד' אחראים לחיי אדם?  האם גם הרבנים אחראים לחיי אדם? האם המדינה רוצה רופאים שמגיעים רדומים לעבודה, משום שנאלצו לחפש מקורות פרנסה בלילות כדי להשלים שכר?

בושה למדינה שכך דואגת לטובי בניה. הרופאים משרתים בצה"ל יותר מכל סקטור אחר. בכל הסקטורים קצינים משתחררים ממילואים סביב גיל 45. רופאים משתחררים רק מעל לגיל 55-50 שנה. אין רופאים בצה"ל והדבר מעיד על מצב הרפואה בישראל. הכול מתחיל ונגמר בשכר. בשכר כה עלוב בשירות הציבורי מעדיפים טובי הרופאים לעזוב למקומות מעבר לים.

חייבים לנער את קובעי המדיניות אחת ולתמיד. לא יעזרו שביתות ה"לוקסוס" שנערכות היום. יש לעשות משהו רדיקלי משום שחיי הרופאים מונחים כאן על המזבח. זוהי נקודת מפנה.

בארה"ב, רופא נמצא בראש סולם השכר ורופא מומחה מתחיל מקבל 150,000-120,000 דולר בשנה הראשונה או השנייה. בעיתון ידיעות מיום שישי, 10 ביוני, פורסם כי דרושים רופאים ישראלים בבי"ח באפריקה וכי מוכנים לשלם להם שכר של 88,000 ש"ח לחודש. מי לא ילך? פראיירים. לא ירחק היום שבו מדינת ישראל תצטיין לא ביצוא היהלומים אלא ביצוא הרופאים.

גם בריטניה הגדולה לומדת זאת היום על בשרה. גם שם חסרים רופאים והמלכה שולחת כל יום מכתבים לאלפי רופאים מומחים ומתחננת שיגיעו לממלכה תמורת סכומי כסף לא מבוטלים.

בימים אלו פותחים בי"ס לרפואה בגליל. הצחקתם אותי. עבור מי? עבור מדינות העולם השלישי? עבור ארה"ב? עבור אפריקה? מי ירצה להישאר בישראל עם משכורות כאלו?

חייבים לנער את קובעי המדיניות אחת ולתמיד. לא יעזרו שביתות ה"לוקסוס" שנערכות היום. אלה שביתות דמי ולמראית עין. יש לעשות משהו רדיקלי משום שחיי הרופאים מונחים כאן על המזבח. זוהי נקודת מפנה. האם אנחנו רוצים להמשיך בחיי העבדות או לצאת לחרות? תקופת העריצים הסתיימה.  הליברליזציה חוגגת. הצודק מנצח. ראו מה קורה מסביב. מדינות ערב מתפקחות. ההמונים תפסו את השלטון. העריצים יצאו מהמשחק.

רק בישראל עדיין "דופקים" את אלה שאמונים על החיים.

לא אשכח את היום שבו פניתי לקופת החולים הכללית כדי לקבל הכרה כרופא מומחה מטעמם על מנת שיפנו אלי חולים מבוטחי הכללית. אולם כששמעתי שתנאי ההעסקה שלהם הם שאגבה 100 ש"ח מהחולה ואקבל 300 ש"ח נוספים מהקופה, כלומר שאקבל סה"כ 400 ש"ח ברוטו עבור ייעוץ של שעה, דרשתי לבטל כליל את ההסכם. אמרתי להם שבמחיר כזה עדיף לי לשבת בבית ולגדל עגבניות. בלי שום בושה הציעו לתת לרופא בעל תואר אקדמי בכיר, שיא הוותק ודרגת פרופסור 400 ש"ח ברוטו. ללא בושה. האם יציעו שכר דומה גם לעו"ד?  האם יציעו שכר דומה למלגזן בנמל?

אבל זה מה שמאפיין את הלך הרוח במדינה. רואים את הרופאים כ"מפלצות" ולא כמלאכים בלבן. לצערנו, רק מי שיש לו קרוב משפחה בבית חולים מתחיל להעריך את הרופאים.

לצערנו זה לא מספיק.

הרפואה בישראל חולה ויש לתקן אותה מייד. לא יעזור פלסטר. חייבים לעשות טיפול שורש.  טיפול שורש אפשרי רק על ידי הכפלת שכר היסוד של הרופאים. לעמיתיי הרופאים - אל תדרשו תקנים, אל תדרשו בתי חולים נוספים, אל תדרשו קיצוץ תורנויות, אל תדרשו שבוע עבודה מקוצר. כל אלה הם רק "פלסטרים" ואינם מרפאים את המחלה היסודית: שכר היסוד של הרופא נמוך ביותר ויש להכפילו אם לא לשלשו ומייד.  כל זה ישפיע על מצב הרפואה בעתיד. שכר יסוד גבוה יותר יעודד יותר רופאים להישאר בישראל, יעודד יותר רופאים לעבוד ויעודד יותר אזרחים לפנות למקצוע הרפואה.

ואם לא נעשה זאת במהרה, המצב רק ילך ויחמיר.

אז שלא יעבדו עליכם!!!

נושאים קשורים:  דעות,  שביתת הרופאים,  שכר הרופאים
תגובות
רופא משפחה
08.08.2011, 01:45

מסכים עם כל מילה.
בכל מדינה נורמלית רופאים נמצאים בפסגת השכר ורק במדינה המעוותת שלנו , רופא מומחה מרוויח פחות ממנופאי בנמל, טכנאי בחברת חשמל, עובד במקורות , מציל בחוף הים ולא חסרים דוגמאות נוספות למגזרים בריוניים שסוחטים משכורות מופרכות. לא זוכר שנשבענו להיות פראיירים ולעבוד בחינם.
לא צריך להתבייש ומותר לדרוש בפומבי את מה שמגיע לנו.
מותר להכריז שאנו לא מוכנים להרוויח שקל אחד פחות מפועל בנמל (ולגיטימי לגמרי לדרוש שכר כפול). אם עבור משכורות עובדי הנמלים וחברת חשמל יש תקציב שימצאו גם עבור משכורות צודקות לרופאים.

רופא נשים
08.08.2011, 06:38

מסכים בהחלט. יש להוסיף עוד את העוות בתנאי הפנסיה, הנשענת על משכורת הבסיס בלבד ללא תורנויות וכוננויות.

פנימאי
08.08.2011, 18:34

הלוואי שבהר"י היו גם מבינים את זה. צריך היה למקד את המאבק הנוכחי במטרה אחת ויחידה - העלאת שכר הרופאים. כל השאר זה נהדר, אבל במאבק הבא (ואולי בכלל לא הר"י צריכה להוביל מאבק על תקינה?). הצלת מערכת הבריאות הציבורית תתרחש רק אם יעלו את שכר הרופאים באופן דרמטי ועכשיו! תוספת תקנים לא תועיל בדבר אם לא יהיה מי שיאייש אותם.

רופא
08.08.2011, 21:46

מסכים עם כל מילה.

ציקו בלסאן
05.10.2011, 18:24

אני מצטער אבל השכר שלכם הוא לא שם נרדף ל"רפואה הציבורית בישראל" או לשיפור התפקוד שלכם בתור רופאים כפי שחלקכם מרמזים.
כל הנראה כל מה שמעניין אתכם זה המעמד שלכם. כל היום אנחנו שומעים מס' לא מוגבל של השוואות לטכנאים כאלה ואחרים, למנקות וכו'. למה הייטק מקבלים אונחנו לא. אז תתפטרו לכו לעבוד בהייטק.

גורם המוות השלישי הגדול בארה"ב (יותר מעישון טבקו) הוא טעויות רופאים. רק כשליש מהם אפשר לזקוף לבעיותניהוליות, חוסר שינה, שעות ארוכות וכו'. אני מציע שתבדוק מחקרים על תפקוד רופאים (רובכם לא יודעים לקרוא מחקרים בסיסיים המכילים הסתברות פשוטה).
אתם לא אלים, וגם לא קרובים לאלים. אתם בני אדם, אז רדו מהענן עשן הנרגילה שנשפתם לעצמכם בזמן השביתה. המיתולוגיה סביב רפואה - היא מיתולוגיה בלבד ואמת כמעט שאין בא.
גם את הערכים שבאו עם המקצוע זרקתם לפח בזמן העלתם באוב תעמולה צינית (מכתבי התפטרות שאפריורי לא היו חוקיים בידיעתכם, נטישת חולים לפי עדיות כאן בדוקטורס אונלי וכיו"ב'). האמון של הציבור בכם הופך דק יותר בכל יום שעובר - היזהרו שלא ישבר לבסוף.

בקרוב אני מקווה יחליפו רבים ממכם (אלה שאינם עוסקים בכירורגיה ומצבי חירום) מערכות ממוחשבות והמפעילים שלהם. זה באמת ישפר את "מערכת הבריאות בישראל" בצורה שאין לנו את היכולת (לא משנה כמה כסף נשקיע) כיום לשפר משמעותית כל כך - בשביל רווחת כולנו (ולא רק להוסיף עוד ספרה על גבי הצ'ק של פסודו-אליטה, שבזה כנראה יסתכם ההסכם לפי מה שאתה כותב).

שבוע טוב ומבורך לכולנו, צי'קו

פנימאי
02.09.2013, 18:42

איך עוברים לעבוד במדינה אחרת בלי בחינות מיותרות?