חדשות

סטודנטית לרפואה קיבלה מלגת מחקר במסגרת פרסי אונסקו-לוריאל

"אני רואה עצמי רופאה לעתיד", אמרה הסטודנטית והחוקרת רייזי גרודה-זוסמן מירושלים בעת הענקת הפרס. בין מקבלי המענק בעבר נמצאת גם פרופ' עדה יונת, זוכת פרס נובל

מימין: ד"ר עדי שטרן, ד"ר נעמה גבע-זטורסקי ורייזי גרודה-זוסמן (צילום: צילום: לם וליץ סטודיו)

מימין: ד"ר עדי שטרן, ד"ר נעמה גבע-זטורסקי ורייזי גרודה-זוסמן (צילום: צילום: לם וליץ סטודיו)

רופאה לעתיד. כך מגדירה את עצמה רייזי גרודה-זוסמן, סטודנטית לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון, שקיבלה השבוע מלגת-מחקר מיוחדת במסגרת פרסי אונסקו-לוריאל ישראל לשנת 2011.

המלגה, "למען נשים במדע", בסך 30 אלף שקל, ניתנה זו השנה השלישית בישראל על עבודות מחקר מצטיינות של נשים. מלבד לימוד הרפואה, גרודה-זוסמן, בת 29, נשואה ואם לילד, עובדת גם בצוות המחקר של פרופסור עופר מנדלבוים (אימונולוגיה ומיקרוביולוגיה) באוניברסיטה העברית בירושלים, ועוסקת בחקר תפקודם של תאי ההרג הטבעיים (Natural Killers NK) במערכת החיסונית.

בין מקבלי המענק בעבר נמנית גם פרופ' עדה יונת, זוכת פרס נובל הישראלית, שקבלה את המענק בשנת 2008.

המחקר הזוכה בפרס התמקד במשפחה ערבית ישראלית, ובמשפחה פלסטינית, בהן חלו הילדים במחלות נדירות, עקב מוטציה בתאי ההרג של הילדים שאינם מתפקדים כראוי. גילוי המוטציה תסייע בהבנת המחלה ובהמשך אף בניסיון לשקם את המערכת החיסונית. "אני מוצאת סיפוק רב בלימודי הרפואה ובמחקר, אבל הבעיה הגדולה ביותר היא הקושי לשרוד כלכלית", אמרה גרודה-זוסמן.

שתי נשים נוספות קיבלו את הפרס: ד"ר נעמה גבע-זטורסקי, מהמחלקה לביולוגיה מערכתית במכון ויצמן, בת 33, נשואה ואם לשניים וד"ר עדי שטרן (אינפורמטיקה) מאוניברסיטת תל-אביב, בת 33 נשואה ואם לשניים. השתיים אינן רופאות אלא חוקרות, שמחקריהן עוסקים בחיידקים בעלי פוטנציאל לריפוי מחלות (ד"ר גבע-זטורסקי) ובחיזוי לגבי הוירוסים שעלולים לעבור מבעלי חיים לבני-אדם ולחולל מגיפות  (ד"ר שטרן). כל אחת מהן קיבלה 50 אלף שקל.

ד"ר גבע-זטורסקי סיפרה כי במחקר קודם שערכה נבדקו השפעות של תרופות על תאי סרטן אנושיים ופותחה נוסחה מתמטית לניבוי השפעת קוקטיילים של תרופות. ד"ר שטרן, העומדת לצאת ללימודי פוסט-דוקטורט בברקלי, ציינה כי "סיכוי למגיפה שמקורה בבעלי חיים גדול מבעבר". מטרת מחקרה, בשיתוף אוניברסיטאות ברקלי וקליפורניה, היא לחזות מתי ואילו נגיפים עלולים לעבור מבעלי-חיים לאדם.

נושאים קשורים:  חדשות,  אימונולוגיה,  פרסי אונסקו-לוריאל,  תאי-הרג,  המערכת החיסונית,  נשים במדע,  מיקרוביולוגיה,  הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון
תגובות
סלה
02.08.2011, 11:34

נעמה , מזל טוב !
כל הכבוד !!!