חדשות

רופאי הילדים בארה"ב יסבירו להורים על הקשר בין צפייה בטלוויזיה לבין השמנת יתר של ילדים

האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים הציגה נייר עמדה המנחה את הרופאים להציג בפני ההורים את הסיכונים שבצפייה בטלוויזיה וישיבה ממושכת מול מחשב

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (American Academy of Pediatrics) פרסמה נייר עמדה המנחה את הרופאים בדבר המדיניות המומלצת לצורך הסברה להורים, בכל הנוגע לקשר שבין הרגלי הפנאי של הילדים למגיפת השמנת היתר.

צפייה בטלויזיה (אילוסטרציה)

צפייה בטלויזיה (אילוסטרציה)

המסמך מצביע על הקשר בין פרסומות, צפייה ממושכת בתוכנית טלוויזיה ומשחקי מחשב לבין השמנת יתר בילדים. מחברי נייר העמדה ממליצים להורים להגביל את זמן החשיפה של הילדים לטלוויזיה ולמחשב לשעתיים ביום ולפקח על התכנים אליהם הם נחשפים. לילדים מתחת לגיל שנתיים מומלץ שלא להיחשף כלל לטלוויזיה או למחשב

הסיבות להשפעה הבעייתית נעוצות, בין היתר בחשיפה לפרסומות ולתכנים המעוררים רצון לאכול מזון מהיר (ג'אנק פוד), מחסור בפעילות גופנית, בארוחות משפחתיות, ובפעילויות חברתיות. כמו כן מצביע נייר העמדה על הצורך לתשאל את ההורים לגבי משך זמן החשיפה של ילדיהם לטלוויזיה ולמחשב ולגבי מיקום המכשירים בבית (בחדר הילדים או במרחב הציבורי בבית).

בנייר העמדה מתואר מחקר שבוצע באחרונה בקרב כ-700 ילדים בגילאי 12-7 שצרכו זמן טלוויזיה ומחשב מעל למומלץ. בקרב הילדים הללו נמצא כי הם בסיכון מוגבר של פי 4 להשמנת יתר. לעומתם, ילדים בגילאי טרום בית-ספר, שנחשפו לתכנים תקשורתיים באופן מוגבל ומבוקר, בשילוב פעילויות גופניות וחברתיות, סבלו פחות מהשמנת יתר, בשיעור של 40%.

נתון נוסף שעלה מן המסמך הוא הקשר שבין חשיפה לתכני הטלוויזיה והמחשב לבין מצבי עקה ומחלות הקשורות בעקת דחק – כמו גם שימוש בחומרים ממכרים ומזיקים (כגון סמים, הסנפות דבק וגז וכו'), בעיות התנהגות, מחלות קרדיו-וסקולריות ועוד.

ד"ר גילה רוזן, מנהלת המחלקה לתזונה קלינית במרכז הרפואי רמב"ם אמרה כי "הישיבה הממושכת מול הטלוויזיה גורמת לחוסר פעילות גופנית ולאכילה מוגברת הדוחקת לצד את הארוחות המשפחתיות שלהן חשיבות גדולה. לאחרונה מקדמים גם בישראל הצעות חוק להסרת פרסומות לאוכל בשעות שבהן הילדים צופים בטלוויזיה". בימים אלו מושקת בבתי הספר בחיפה תוכנית בשם 0125 (0 שתייה ממותקת, 1 שעת פעילות ספורט ביום, 2 שעות צפייה בטלוויזיה ו-5 פירות וירקות ביום). ד"ר רוזן נמנית על ועדת ההיגוי שלה.

ד"ר עידי מצר, ראש השירות למחלות עיניים בילדים ופזילה בבית-החולים לילדים במרכז הרפואי רמב"ם, הדגיש כי גם הגבלת הצפייה לשעתיים, טומנת בחובה סכנות לעיניים. תסמונת ראיית מחשב (CVS), המתפתחת עקב צפייה ממושכת במסך, עלולה לגרום להתעייפות העיניים, תחושת צריבה, גירוי, אודם, טשטוש ראייה ועוד.

לנייר העמדה של רופאי הילדים בארה"ב

נושאים קשורים:  חדשות,  השמנה ילדים,  עודף משקל,  השמנת יתר
תגובות