חדשות

הפינוי באמצעות מסוקים בישראל - יעיל יותר ופחות בזבזני מאשר בארה"ב

כך דווח אתמול בכנס רפואה דחופה שקיים המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה בהשתתפות רופאים וגורמי מקצוע אחרים העוסקים בנושא

הפינוי הרפואי באמצעות מסוקים כפי שהוא מתנהל בישראל, יעיל ומדויק בהרבה מזה הנהוג בארה"ב. כתוצאה מכך הוא גם פחות בזבזני בשיעור ניכר מבחינה כלכלית. כך עולה מתוצאות בדיקה השוואתית שהוצגה אתמול (יום ד') בפורום רפואה דחופה בצפון, שהתקיים בבית החולים רמב"ם.

פינוי רפואי מוסק (צילום: פיוטר פליטר, באדיבות דוברות בית החולים רמב"ם)

פינוי רפואי מוסק (צילום: פיוטר פליטר, באדיבות דוברות בית החולים רמב"ם)

לאירוע הגיעו עשרות רופאים העוסקים ברפואה דחופה וגם אנשי מד"א, צה"ל וחובשים. את האירוע ארגנה המחלקה לרפואה דחופה ברמב"ם.

אבישי וולף, סמנכ"ל המבצעים בחברת "להק תעופה" המבצעת את הטסת הפצועים בצפון הארץ לבתי החולים באזור, פרש בפני משתתפי הכנס נתונים בנושא הזה.

לדברי וולף, בארה"ב, יש אחוז גבוה מאוד של פינוי פצועים בעזרת מסוקים, אך מתברר שרבים מהפצועים השתחררו אחרי פחות מ-24 שעות מרגע הגעתם לבית החולים - מה שמעיד על כך שפציעתם לא הצדיקה את ההטסה מלכתחילה. המשמעות היא: בזבוז כספים רב כאשר ניתן היה להסתפק בפינוי הנפגעים באמצעות אמבולנס.

וולף דיווח על מחקר שבוצע באריזונה, ארה"ב, לפיו 43% מהפינוי המוסק היה של "פצועים" שהשתחררו תוך פחות מיממה אחת מבית החולים.

לשם השוואה: בפינוי מוסק בישראל בשנת 2010, הועברו 687 בני אדם פצועים על-ידי מסוקים לבתי חולים. רק 7% מבין אלו שהגיעו לבית החולים – השתחררו ממנו בתוך פחות מיממה.

בישראל נעשית הערכה מקצועית יותר ע"י צוותי הרפואה המגיעים ל"שטח" לגבי חומרת הפציעה של כל מפונה, הסביר וולף, דבר שמפחית פינוי פצועים "קלים" באמצעות המסוק.

המדד הבינ"ל המקובל לגבי "חומרת הפציעה" נקרא ISS . פציעה קשה ממוקמת ברמה 15 ומעלה בסולם ISS. בישראל , הרוב המוחלט של המפונים במסוקים הם בדרגת פציעה 15 ומעלה. בארה"ב לעומת זאת, 60% מהמפונים היו בדרגת פציעה נמוכה מ - 15 בסולם ISS.

הפינוי המוסק בישראל הוא עדיין בחיתוליו. הוא מתבצע כיום כיוזמה אזרחית רק בצפון הארץ. 62% מהמפונים באמצעות מסוקים הם נפגעי תאונות דרכים, רק 8% מהמפונים בארץ פונו לבתי החולים עקב מחלה שדרשה פינוי דחוף. ברמב"ם, שהוא בית החולים העיקרי בצפון אליו מפונים הפצועים, 55% מהמפונים הגיעו מהמיון לטיפול נמרץ . בהשוואה לישראל – בארה"ב פועלים 900 מסוקים המבצעים פינוי מוסק - עסק המגלגל 2.5 מיליארד דולר בשנה במהלכה מתבצעים כ- 400 אלף פינויים.

בכנס התנהל דיון מומחים במהלכו הוצגה מערכת השיקולים וקבלת ההחלטות בעת זיהוי וטיפול בשבץ מוחי, צורות הטיפול בתסחיף ריאתי כן התנהל דיון מיוחד בנושא שהיה בחדשות בשנה האחרונה: דרכי הטיפול בנפגעי דליפת המימן, כפי שאירע בתחילת השנה בבתי הזיקוק בחיפה. באירוע קיפדו חייהם 3 עובדי קבלן.
קצין רפואה בכיר בצה"ל סיפר על פיתוחים עתידניים לטיפול בפצועים בשדה הקרב.

נושאים קשורים:  חדשות,  רפואה דחופה,  מסוק,  המרכז הרפואי "רמב"ם"
תגובות