מכבי שירותי בריאות

מחקר ישראלי: סימנים מקדימים בגיל הינקות מנבאים הפרעת קשב וריכוז

שני הסימנים המובהקים: תינוק בגיל 9 חודשים המשמיע רק קולות ולא הברות, או בגיל 18 חודשים אומר פחות חמש מלים. המחקר יוכל לאפשר איתור וטיפול בשלב מוקדם

מחקר שערכה ד"ר מינה גורביץ, רופאת ילדים ומומחית בהתפתחות הילד בגיל הרך ורופאים נוספים, ושהוצג בשבוע שעבר בכנס הבינלאומי לרפואת ילדים שנערך בתל-אביב, מגלה כי ישנם שורה של סימנים מקדימים המנבאים, עוד בגיל הינקות, אפשרות להתפתחות של הפרעת קשב וריכוז.

סימנים מקדימים המנבאים אפשרות להתפתחות של הפרעת קשב וריכוז (אילוסטרציה)

סימנים מקדימים המנבאים אפשרות להתפתחות של הפרעת קשב וריכוז (אילוסטרציה)

הסימנים הם:

בעת הלידה - מצוקת העובר בלידה וכן הורים מבוגרים במיוחד ואח נוסף של הילוד, הסובל מהפרעת קשב וריכוז.

בגיל 3 חודשים – היקף ראש קטן יחסית לבני גילו, קשיי שינה חריגים, עיכוב בהתפתחות המוטורית.

בגיל 9 חודשים – עיכוב בהתפתחות השפתית והמוטורית, היקף ראש קטן.

בגיל 18 חודש – עיכוב נוסף בהתפתחות השפתית והמוטורית ותגובות אימפולסיביות.

ד"ר גורביץ' דיווחה בכנס כי במחקרה נבדקו 58 ילדים מטופלי טיפת חלב של מכבי שירותי בריאות בהרצליה. היא תיעדה את כל הפרטים הנ"ל לאורך תקופה. כל ה-58 אובחנו בגיל 8 כסובלים מהפרעות קשב וריכוז. מול הקבוצה הזאת הייתה קבוצת ביקורת דומה ללא עדות להפרעת הקשב-ריכוז. מתוך ההשוואה בין שתי הקבוצות עלו הסימנים השונים בשלבי ההתפתחות הנ"ל, החל מזמן קצר לאחר הלידה ועד גיל שנה ומחצה.

ד"ר גורביץ הסבירה כי כאשר תינוק בגיל 9 חודשים משמיע רק קולות ולא הברות, או שבגיל שנה וחצי אומר פחות חמש מלים – אלו סימנים ברורים לעיכוב בהתפתחות. ד"ר גורביץ ציינה כי אין בכוונת המחקר להפחיד הורים, אבל תפקיד רופא המשפחה והאחות בטיפת חלב לאתר סימנים מוקדמים אלו ולהנחות את ההורים ואנשי מקצוע לטיפול מוקדם ככל שניתן. כיום אין בישראל תוכנית מניעה בנושא הזה.

נושאים קשורים:  מכבי שירותי בריאות,  רפואת ילדים,  טיפת חלב,  מינה גורביץ,  מחקרים,  הפרעות קשב וריכוז
תגובות
מינה גורביץ
16.05.2011, 23:53

הבהרות בנושא המחקר שביצעתי:
1. שותפותי לעבודה: דר' יעל לייטנר (מנהלת מכון להתפתחות הילד באיכילוב ת"א)ודר' רוני גבע (פסיכולוגית התפתחותית באוניברסיטת בר אילן) הן היו הראשונות להבין את חשיבות המימצאים שהצגתי בפניהן לאחר שנים של תצפיות אחר התפתחות תינוקות במסגרת טיפת חלב ובעידודן ובעזרתן נותחו המימצאים, סוכמה העבודה והוסקו המסקנות. בעזרת הסטטיסטיקאית גב' מיה ורון נמצאו ההבדלים הסטטיסטיים.
2. העבודה רטרוספקטיבית, כלומר בשנת 2008 אותרו ילדים מהרצליה, במרכז לאבחון הפרעות קשב וריכוז של מכבי בהרצליה, בהיותם כבני 8 שנים. בטיפת חלב אותרו תיקיהם הרפואיים וכל המימצאים והנתונים שנמצאו בתיקיהם סוכמו. בזכות הפירוט והרישום הקפדני שלי כרופאת הילדים בטיפת חלב ניתן היה לאתר את גורמי הניבוי. קבוצת הביקורת נלקחה מטיפת חלב בהתאמת גיל ומין לקבוצה הנבדקת בתנאי שאינם סובלים המפרעת קשב וריכוז(עד גיל 8 שנים).
3. ADHD (הפרעת קשב וריכוז)נגרמת כתוצאה משילוב בין גורמים גנטיים וטריגרים סביבתיים. ולכן הנטיה לפתח את ההפרעה קיימת מלידה ועלינו, רופאי הילדים, לזהות את סימניה בכל גיל. ADHD מלווה ברוב המקרים בקשיים נלוים נוספים כגון ליקויי למידה, בעיות קואורדינציה ובעיות נפשיות.
4. המימצאים החשובים בעבודתי בה נעשה ניסיון לצפות בתהליך התפתחות ההפרעה הם:
בגיל 0- ספור משפחתי של ADHD, גיל הורים מבוגר, השכלת הורים נמוכה, בעיות סוציאליות קשות (גירושין, מחלת הורה)
לידה בניתוח קיסרי דחוף (מצוקת עובר).
בגיל 3 חד'- האטה בקצב צמיחת הראש (ירידה באחוזון הקף ראש), בעיות שינה ואכילה(רפלוקס).
בגיל 9 ו-18 חד'- עיכוב בהתפתחות שפה ודיבור, עיכוב (או חריגה)בהתפתחות מוטורית, האטה בקצב צמיחת הראש ומאפייני התנהגות (טמפרמנט קיצוני).
4. מסקנות העבודה:
1. ישנם גורמי ניבוי להתפתחות ADHD בגיל הרך.
2. איתור סימנים אלה ובנית תכנית התערבות מוקדמת יאפשרו צימצום ממדי וחומרת ההפרעה והקשיים הנלוים.